Beelddenkers denken top down en associatief. Het leren van losse woordjes, buiten de context, staat hier haaks op.

Voor deze leerlingen zou het beter werken om een tekst of boek aan te bieden in de betreffende taal, en daar de woorden en grammatica uit te filteren. 

Veel woordjes - héél veel woordjes

Helaas wordt de taal meestal bottom-up aangeboden en bestaan de eerste jaren van de middelbare school uit het oneindige leren van onbegrijpelijke grammatica en woordjes. Veel woordjes. Héél veel woordjes…

Woordjes leren is niet leuk of interessant.  Het is onprettige leerstof die niet motiveert. Je voelt je een wandelend woordenboek. Maar ja, het is maar wel nodig. Doorbijten dus…. Het is dus handig als je leert  hoe je zo snel mogelijk woordjes kan leren. Liefst op zo’n manier dat je ze lang onthoudt!

Leer niet teveel woordjes tegelijk!

Uit onderzoek blijkt dat je maximaal 40 woordjes per dag kan leren en onthouden. Een raar fenomeen: bij een rijtje van 10 woorden heb je 8 herhalingen nodig voor je het kent, bij een rijtje van 20 woorden moet je ieder woord 30 keer herhalen! Teveel woordjes ineens is dus tijdverspilling.

Een vreemde taal is voor iemand slechts te beheersen door die ofwel bewust te leren – bijvoorbeeld op school, door een taalcursus of autodidactisch – ofwel spelenderwijs in een vreemde taalomgeving aan te leren.
Bron:
Wikipedia

Meer over het leren van een vreemde taal: