Door te kijken of de beschrijvingen van de linker- of juist die van de rechter hersenhelft beter bij je passen kun je erachter komen hoe jij leert.
Woorddenken vs beelddenken
De woorddenker
De beelddenker

Linker hersenhelft
Denkt in woorden
Woorden en taal
Laat de feiten spreken
Auditief – Verbaal
Denkt vanuit details
Analytisch
Sequentieel, lineair
Formele taal is geen enkel probleem
Grote woordenschat
Nu en verleden
Abstract
Opgeruimd
Patronen
Theorie
“Heb je het al gehoord?”

Rechter hersenhelft
Denkt in beelden
Symbolen en beelden
Laat de verbeelding spreken
Visueel – Non verbaal
Denkt vanuit het totaalbeeld
Globaal, holistisch
Vanuit overzicht
Formele taal is lastig, speelt met taal
Woordvindingsproblemen
Nu en de toekomst
Concreet
Chaos
Patroonherkenning
Praktijk
“Zie je het al voor je?”
Persoonlijkheid
Persoonlijkheid
Woorddenker
Logica
Beredeneren
Let meer op de inhoud, minder op toon
Denkt binnen bestaande kaders
Houdt zich aan regels
Houdt van opgeruimd, gestructureerd
Is graag bezig
Praktisch
Zoekt zekerheid
Heeft moeite met complexe situaties
Gedrag is te beredeneren
Goede emotieregulatie
Doordacht
Organiseren en plannen
Het oude vertrouwde
Beelddenker
Intuïtie
Beleven
Let meer op toon dan inhoud
Denkt buiten de kaders
Houdt niet van regels
Heeft de voorkeur voor ongeorganiseerd
Houdt van dagdromen, lummelen
Onstuimig
Neemt risico’s
Complexe situaties worden snel overzien
Onbegrijpelijk gedrag
Intense emoties
Impulsief
Het komt zoals het komt
Innovatie
School
Op school
Woorddenker
Goede focus
Leer makkelijk
Denkt sequentieel en ordelijk
Inzicht in tijd
Leert bottom-up: vanuit details
Werkt stapsgewijs toe naar de oplossing
Leert losse feiten
Let niet speciaal op overeenkomsten
Ziet niet altijd de verbanden
Kan makkelijk automatiseren, memoriseren en reproduceren
Onthouden (namen, tafelsommen, jaartallen, woordjes, feiten)
Onthoudt details
Lineair geheugen
Leert de letters op volgorde van aanbod
Taal – Rekenen – Lezen – Topografie
Exacte vakken
Analyse
Beelddenker
Houdt van dagdromen
Moeite met leren
Denkt zéér snel!
Geen idee van tijd
Leert top-down: vanuit totaalbeeld
Ziet vaak ineens de oplossing
Leert door associëren, verbanden leggen
Let op overeenkomsten
Ziet razendsnel verbanden
Heeft grote moeite met automatiseren, memoriseren en reproduceren
Moeite met onthouden (namen, tafelsommen, jaartallen, woordjes, feiten)
Onthoudt gebeurtenissen
Fotografisch geheugen
Leert het alfabet op klank (alfabet-lied)
Zaakvakken – Knutselen – Drama
Filosofie en religie
Synthese
Creativiteit
Creativiteit
Woorddenker
Werkt graag aan de hand van een voorbeeld
Houdt van stappenplannen
Volgorde
Tweedimensionaal
Goed gevoel voor de techniek achter muziek
Realiteit
Houdt van puzzelen, schrijven
Gaat stap voor stap aan het werk
Is meestal tevreden over eindresultaat
Beelddenker
Zeer creatief
Werkt intuïtief toe naar het eindresultaat
Ruimtelijke waarneming
Driedimensionaal
Goed gevoel voor muziek
Fantasie
Houdt van tekenen, schilderen, ontwerpen
Ziet eindresultaat in hoofd
Hoge mate van zelfkritiek
Beroepen
Beroepen
Woorddenker
Beelddenker
Belastingambtenaar
Accountant
Secretaresse
CEO
Leerkracht
Fabriekswerker
Politicus
Jurist
Kunstenaar
Schrijver
Architect
Kapper
Loodgieter
Uitvinder
Mode-ontwerper
Stylist