Al vanaf het prille begin maakt een kindje bewegingen om alle onderdelen van het lichaam beter samen te laten werken. Dit gebeurt als vanzelf. Hoe meer en gevarieerder er wordt bewogen, hoe beter het zenuwstelsel zich zal ontwikkelen. 

Deze automatische bewegingen worden primaire reflexen genoemd. In een vaste volgorde helpen ze bij het ontwikkelen van de ontwikkeling van de zintuigen en de motoriek. De meeste reflexen worden tijdens het eerste levensjaar geïntegreerd en overgenomen door levenslange reflexen

Soms gaat het anders

Bij sommige kinderen verloopt deze ontwikkeling niet als vanzelf. Dat komt soms door een geboorte die anders loopt dan verwacht zoals een te vlotte of te langdurige bevalling,  een stuitligging, keizersnede, tang- of vacuümbevalling. De automatische bewegingen worden niet of niet voldoende gemaakt.

Het centraal zenuwstelsel is nog niet rijp; de motoriek kan veel dingen nog niet aan. Het lichaam doet dan niet wat de hersens willen. Fietsen is een uitdaging en zwemmen is een drama….  Ook op school is het een uitdaging; kinderen kunnen moeilijkheden hebben met schrijven, lezen, leren, stilzitten, concentratie, noem maar op.

Het lateralisatieproces

Ieder mens start als beelddenker, baby’s hebben immers nog geen woorden beschikbaar. In de eerste paar jaar wordt de linker hersenhelft verder ontwikkeld. Met name de links-rechts reflexen zijn hier erg belangrijk voor (de ATNR, de Bauer Kruipreflex).

Deze reflexen zorgen ervoor dat er stevige verbindingen worden aangelegd tussen de linker- en rechter hersenhelft. Dit proces wordt lateralisatie genoemd. Het is belangrijk dat dit proces wordt afgemaakt zodat er een duidelijke leidende kant komt! De sterke verbindingen zorgen ervoor dat de niet dominante kant onder stress ook beschikbaar blijft.

Reflex integratie

Door eenvoudige leuke oefeningen is het mogelijk de nog actieve reflexen alsnog te integreren. Vaak zie je de motoriek al snel verbeteren. Het kind komt weer in een positieve cirkel en veel leer- en gedragsproblemen verdwijnen.

Het mooie is dat de oefeningen tijdelijk zijn maar dat de vooruitgang blijvend is.

Kenmerken:

Reflexen die nog actief zijn kun je redelijk makkelijk herkennen. Hieronder zie je een aantal mogelijke signalen.

  • Niet stil kunnen zitten
  • In de stoel “hangen”
  • Op 1 of 2 benen zitten
  • Langzaam lezen
  • Slecht handschrift
  • Moeite met overschrijven
  • Spiegelen
  • Slechte pengreep
  • “Zwaar” hoofd wat ondersteund wordt
  • Moeilijkheden met overschrijven
  • Papier scheef leggen bij schrijven
  • Wijkende kantlijn
  • Schrikreacties
  • Last van geluid en licht
  • Lang bedplassen
  • Last van labels en draadjes
  • Dyslexie, dyscalculie, dysgrafie
  • Druk gedrag
  • Wiebelen en friemelen
  • Moeilijkheden met zwemmen
  • Moeilijkheden met fietsen

Lees er meer over op mijn andere website: http://www.reflexinbeeld.nl

Lateraliteit (of: hemisferische specialisatie) duidt op verschillen in specialisatie van de beide hersenhelften. Men bedoelt hiermee vooral verschillen in zintuigelijke, motorische, cognitieve en emotieve functies.
Bron:
Wikipedia

Links over lateraliteit: