blooms-taxonomy-figuurDe taxonomie van Bloom werd in 1956 gepubliceerd door de Amerikaanse onderwijspsycholoog Benjamin Bloom. Dit leermodel is oorspronkelijk bedacht voor het geschiedenisonderwijs. De indeling is inmiddels wat aangepast en biedt nog steeds een goed kader om het leerproces te beschrijven.

Bloom gaat er vanuit dat je iets kunt begrijpen op verschillende niveaus. De vaardigheden zijn geordend in een opklimmende moeilijkheidsgraad. Iedere volgende begripsfase is ingewikkelder en omvat steeds fases. Voor we iets kunnen begrijpen moeten we het ons herinneren, voor we het toe kunnen passen moeten we het begrijpen, enzovoort.

De begripsniveaus zijn:

[posts-by-tag tags=”leerstijl-bloom” number=”99″ excerpt=”true” excerpt_filter=”false” thumbnail=”true” order=”asc”]

De taxonomie is door de veranderde maatschappij onlangs aangepast. Onthouden staat inmiddels gelijk aan weten waar je bepaalde informatie kunt terugvinden. Communicatie en samenwerking worden steeds belangrijker.