Ongerichte leerstijl

Deel 6 van 6 in de serie De leerstijlen van Vermunt

ver4Heb je een leerling met een ongerichte leerstijl in de klas dan heb je een uitdaging. Ze laten zich niet of heel moeilijk aansturen en zijn niet gemotiveerd. Vaak zie je dat deze leerlingen onzeker zijn, en bang zijn de leerstof niet aan te kunnen. Het is een uitdaging deze leerling weer gemotiveerd te krijgen!

Aansturing:

  • ze sturen zichzelf niet aan en laten zich ook niet sturen door de docent
  • voorkeur voor op hen toegesneden externe sturing
  • hebben weinig houvast aan instructie en aanwijzingen (stuurloos)
  • vinden het moeilijk om hun eigen leren te sturen

Leeropvatting:

  • doel van leren het weten van de feiten, het kennen van de stof
  • vinden dat het onderwijs stimulerend hoort te zijn
  • bang het niet aan te kunnen, niet goed aan te pakken, de stof niet geleerd te krijgen

Leeroriëntatie:

  • zijn niet specifiek gemotiveerd, leren zonder duidelijk doel
  • leren omdat anderen dat van ze verwachten
  • staan onzeker tegenover hun studie (ambivalent)
  • twijfelen aan hun capaciteiten
  • twijfelen over studiekeuze
  • hebben ben wel een bepaalde gerichtheid maar kunnen die niet realiseren.

Verwerking:

  • hebben geen speciale leermethode
  • moeite om hun leerprocessen goed te reguleren
  • verwerken niet wat ze leren
  • werken graag samen met medestudenten
  • weten niet op welke manier de leerstof benaderd moet worden
  • nauwelijks tot zelfstandig studeren in staat
  • hebben moeite met het uitvoeren van instructie
  • vinden alles even belangrijk
  • weten niet wat ze moeten onthouden
  • moeite met scheiden van hoofd- en bijzaken
  • gaan daarom over tot een gedetailleerde werkwijze

3 Reacties op “Ongerichte leerstijl

  1. Heb een zoon met deze leerstijl en er wordt inderdaad steeds aangestuurd op een psychische stoornis. Wat ik mis in het voortgezet onderwijs is “straf”. Consequenties op je gedrag, zoals te laat komen, je spullen niet in orde. Een investering in een goede conciërge zou zo veel problemen kunnen voorkomen. ( een leerling hoeft niet onnodig gestigmatiseerd te worden en de gemeente kan heeeeel veeeeeel kosten van jeugdzorg besparen. ) Sommige leerlingen moeten inderdaad extern gemotiveerd worden. ( wat niet weg neemt, dat ze zelf verantwoordelijk zijn, maar consequenties zijn meer helpend dan een psychiater! )

    • Vaak is er achterliggende problematiek, bijvoorbeeld primitieve reflex-restanten, of een visueel probleem waardoor het kind het niet “helder” krijgt. In ieder geval zeker de moeite waard om aandacht en energie in te steken! Met geduld, doorzettingsvermogen en de juiste begeleiding (één op één) is een hoop mogelijk.

Geef hieronder je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *