Leren via de zintuigen

Deel 1 van 4 in de serie Leren via de zintuigen

leerstijlenEen leerstijl bepaalt hoe de leerling omgaat met leerstof en leeractiviteiten. Een leerstijl is een combinatie van verschillende leerstrategieën.

Zoveel kinderen, zoveel leerstijlen. De ene leerstijl is niet beter dan de andere. Sommige leerstijlen zijn wel makkelijker toe te passen.

Afwijken van de eigen leerstijl is moeilijk, zo niet bijna onmogelijk.

 

Informatie komt tot ons via de zintuigen. De ogen, oren, tast, smaak en geur zorgen ervoor dat we kunnen leren en waarnemen. Ieder mens heeft een voorkeur welke zintuigen het meest en makkelijkst gebruikt worden: de perceptuele leerstijl. Dat kan één zintuig zijn maar ook een combinatie.

[posts-by-tag tags=”perceptuele-leerstijl” number=”99″ excerpt=”true” excerpt_filter=”false” thumbnail=”true” order=”asc”]

Sommigen leren door vragen stellen, echte doeners gaan het liefst zelf aan de slag.

Ook de manier van instuderen verschilt. Sommigen nemen de leerstof grondig door van voor naar achteren, anderen kiezen voor een top-down aanpak.

Het kennen van de leerstijl draagt bij aan de zelfkennis van de leerling. Het beschrijft de sterke en zwakke punten ten aanzien van leren. (Dit wordt ook wel metacognitie genoemd, het bewust zijn van de eigen gedachten en leerprocessen).

Een docent die tijdens zijn les verschillende leerstijlen gebruikt heeft meestal betere resultaten en gemotiveerdere leerlingen. Iedereen herinnert zich wel die ene leerkracht die wist te boeien. En ook van het tegendeel: leerkrachten die ongetwijfeld heel goed waren in hun vak maar het niet wisten over te brengen.

Jammer genoeg krijgen leerlingen vaak alleen les volgens de stijl die past bij hun vakgebied of volgens de stijl die de docent het makkelijkst vindt. Het onderwijs kan veel voordeel halen uit het gebruik maken van de verschillende leerstijlen.

Geef hieronder je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *