Tips voor school

Deel 1 van 6 in de serie Tips voor school

Het lijkt wel of er steeds meer beelddenkers komen. In iedere klas zitten er wel een paar. In de klas hebben ze het vaak moeilijk. “Het zit er wel in maar het komt er niet uit” is een uitspraak die we vaak horen.

Het ouderwetse lespatroon bestaat voornamelijk uit instructie geven, verbeteren en controleren. De leerkracht staat meestal voor de klas en geeft vanuit die positie instructie. Voor het beelddenkende kind niet makkelijk. Het leert en denkt vooral ziend, bewegend, ruimtelijk, samenwerkend en voelend. De leermanier van het kind komt niet overeen met de leermethode van school.

Leren op een andere manier

Beelddenkers leren op een andere manier dan de gemiddelde leerling. Ze leren topdown, vanuit het geheel naar de details en nemen het volledige plaatje snel in zich op. Ze leggen verbanden en hebben weinig oog voor volgorde. In hun hoofd volgen de beelden en associaties volgen elkaar razendsnel op, zo snel dat het meeste denken onbewust gebeurt! Logisch dat de beelddenker zich soms moeilijk kan concentreren!

[posts-by-tag tags=”schooltips-leermanier” number=”99″ excerpt=”true” excerpt_filter=”false” thumbnail=”true” order=”asc”]

Wat kan je doen om te helpen bij het leerproces?

  • Motiveer het kind om de aandacht op de taak te richten.
  • Laat ze niet hardop voorlezen tenzij ze dat willen
  • Geef ze handreikingen hoe het beste te leren
  • Geef ze technieken om zichzelf te controleren
  • Vocabulairelijsten/-boekjes niet gebruiken
  • Controleer het gemaakte huiswerk, vooral moderne vreemde talen.
  • Houd het kind zo lang mogelijk bij de groep, ze hebben meer tijd nodig, het hoeft niet makkelijker.
  • Overschrijven van aantekeningen van het bord is lastig
  • Deze kinderen moeten zich meer dan gemiddeld concentreren omdat het zoveel moeite kost te lezen. Houd daar rekening mee!

Geef hieronder je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *