Procenten, breuken, kommagetallen en verhoudingen

procentenIk heb me altijd verbaasd over breuken. En hoe dat nou zat met procenten, en kommagetallen en verhoudingen. Ik vond het erg op elkaar lijken, maar dat kon eigenlijk niet. Wie heeft dat eigenlijk verzonnen, 4 verschillende manier om hetzelfde uit te drukken?

Op school hebben ze me nooit verteld dat het zo goed als hetzelfde is. Het werd één voor één behandeld, als aparte concepten. Toch raar omdat het eigenlijk wel érg op hetzelfde neerkomt.

Beelddenkers leren door associatie, dus ook bij rekenen. Als je deze concepten apart aanbied en de verbanden niet uitlegt of aangeeft werkt dit érg verwarrend!

Het is daarom belangrijk dat deze rekenonderdelen niet als aparte onderdelen worden aangeboden, maar om duidelijk te maken dat de onderdelen met elkaar in verband staan.

Verbind in ieder geval de nieuwe kennis met de kennis die er al is zodat het met elkaar in verband wordt gebracht!

Reacties:

Geef hieronder je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *