Onderpresteren

afgeleidHet zit er wel in maar het komt er niet uit. Die uitspraak horen we erg vaak bij leerkrachten van beelddenkers. De stof die ze aanbieden landt niet op de een of andere manier.

Saai! Zegt de onder-presterende beelddenker vaak. Heel vaak. Bij makkelijke dingen, bij moeilijke dingen. In ieder geval bij dingen die niet de interesse hebben. Het is dan moeilijk de aandacht erbij te houden.

De hersenen sturen de gedachten automatisch naar interessantere dingen.

Hier kunnen ze vaak niets aan doen!

Ze voelen best dat ze afgeleid worden. Weten best dat ze beter zouden kunnen presteren. De omgeving helpt niet mee: “Je kunt het wel maar je wilt niet. Je bent gewoon lui. Gewoon wat vaker oefenen!”. Terwijl de beelddenker het met de juiste input en aansturing best kan!

Dit kan de basis zijn van faalangst, schuldgevoelens, onzekerheid en een negatief zelfbeeld.

Veel beter is het de stof op een manier aan te bieden die bij de beelddenker past en wel de interesse opwekt! Combineer dat met veel aanmoediging en weinig kritiek.

Geef de beelddenker daarnaast de tools om zijn talent te gebruiken! Zodra hij de leerstof kan omzetten naar zijn eigen manier van denken en leren, zal hij het een stuk makkelijker hebben op school!

Een 6 van een beelddenker is evenveel waard als een 8 van een woorddenker!

Geef hieronder je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *