Hoe maak je een toets met open vragen?

Deel 3 van 8 in de serie Toetsen en overhoringen

testsEen toets met open vragen is vaak lastig voor een beelddenkers in verband met woordvindingsproblemen. Kladpapier kan uitkomst bieden Moeilijke termen of formules kan je hier aan het begin van de toets alvast opschrijven.

Haal even diep adem voor de toets wordt uitgedeeld. Kijk de toets eerst globaal door.

Vorm je een beeld van de toets

  • Hoeveel vragen zijn er?
  • Zijn er verschillende onderdelen?
  • Check ook de achterkant van het toetsblad!
  • Is er een puntensysteem waarbij sommige vragen een hogere waarde hebben?
  • Kijk globaal alle vragen door

Maak een inschatting van de tijd

Een gevaar is dat je teveel tijd besteed aan een of twee moeilijke vragen en daardoor in tijdnood komt. Een oplossing is als je de gewenste eindtijd naast de vraag zet.

  • Kijk hoeveel tijd je hebt voor de vragen
  • Schrijf eventueel een eindtijd naast de vraag
  • Hou tijd over voor de eindcontrole

Bepaal je volgorde

Als er een puntensysteem is dan is het verstandig met de vragen te  beginnen die het meeste opleveren.

Anders kun je de vragen het beste in de goede volgorde maken. Van de ene naar de andere vraag hoppen kost vaak kostbare tijd omdat je de overgeslagen vragen later weer moet opzoeken en nalezen. Met het risico dat je ze later vergeet.

Wat doe je per vraag?

  • Onderstreep of omcirkel de sleutelwoorden en wat je moet doen
  • Schrijf eerst op een kladblaadje de kernwoorden op die je in je antwoord wilt gebruiken
  • Schrijf je antwoord op
  • Laat na je antwoord altijd een paar regels open voor als je er nog wat bij wilt zetten
  • Weet je het echt niet? Vul dan het beste antwoord in dat in je opkomt en zet er een vraagteken voor. Dan staat er in ieder geval een antwoord en kun je eventueel later nog verbeteren.

Wat kan je meer punten opleveren?

Probeer zo netjes mogelijk te werken. Schrijf leesbaar en ga niet krassen. Als de docent ziet dat je je best hebt gedaan en het er netjes uitziet zijn ze geneigd meer punten te geven!

Weet je het antwoord niet helemaal, maar weet je wel wat zinnigs te melden over de vraag? Vul het toch in! Vaak krijg je er punten voor! Zorg wel dat het ermee te maken heeft, ga geen onzin opschrijven om ruimte op te vullen.

Als de vraag niet duidelijk is kun je ter plekke om uitleg vragen. Als dat niet mogelijk is, schrijf dan bij je antwoord dat je de vraag niet begrijpt maar dat je ervan uit bent gegaan dat het zus en zo bedoeld werd. Hierdoor ziet de docent de gedachtengang achter je antwoord en zal hij eerder geneigd zijn punten te geven.

Eindcontrole

Het is belangrijk dat je voor het inleveren je toets nog goed nakijkt. Zijn alle antwoorden leesbaar? Kloppen de antwoorden? Controleer ook op spelfouten, vergissingen en overgeslagen vragen.

Eventueel kan je nog aanvullingen maken in de ruimtes die je opengelaten hebt.

Geef hieronder je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *