Groep 1 en 2

groep1en2Aan het einde van groep 2 is de spanningsboog van de kleuter 10 minuten.

Kleuters denken en beleven vooral in beelden en gebeurtenissen. De leerstijl van beelddenken past bij deze leeftijd.

Leren door doen en ervaren kost deze kinderen niet veel energie en gaat spelenderwijs. Wat ze gedaan hebben vergeten ze niet meer en de concentratie is meestal nog geen probleem.

Maar ook in groep 1 en 2 moeten kinderen vaak lang in een kring en op een stoel zitten.

We kennen allemaal het kind dat op zijn stoel wiebelt, niet mee wil doen met rijmpjes opzeggen en niet mee lijkt te doen. Het kind dat wegdroomt, stoort met grappen, geen mooie volzinnen maakt en niet op woorden komt.

De problemen voor beelddenkers worden daar al zichtbaar. Alleen worden zij niet als zodanig herkend.

Daarom is het goed dat kinderen verschillende taken krijgen in groep 1 en 2. In deze periode leren kinderen al spelend, in een vertrouwde omgeving, verschillende manieren van taakaanpak.

Een schilderij maak je met grote bewegingen, het inkleuren van een kleurplaat juist met kleine bewegingen. Het spelen in de poppenhoek vraagt weer een andere taakaanpak. Niet alle manieren gaan vanzelf.

Het is belangrijk dat kinderen gestimuleerd worden ook taken te kiezen die ze moeilijk vinden. Het kind zal er uit zichzelf waarschijnlijk niet voor kiezen. Het kind zal niet zo snel beginnen en misschien snel afgeleid zijn.

Het is belangrijk dat ze toch leren omgaan met taken die hen minder goed liggen. Dat zal in de hogere groepen helpen bij het kiezen van de juiste taakaanpak van je werk.

Geef hieronder je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *