De concentratie verbeteren

cellphoneConcentratie is belangrijk om efficiënt te kunnen leren.

Beelddenkers hebben van nature een zwakke concentratie. Ze zijn snel afgeleid en kunnen hun aandacht slecht richten op één ding.

Dat is lastig want de hersenen werken het beste als ze één ding tegelijk doen. Als je je concentreert leer je meer in minder tijd. Een groot voordeel dus!

Wat kan helpen de aandacht vast te houden is beweging. Gebruik tijdens het leren een tangle of stressballetje of iets dergelijks. Of maak een mindmap. Dat helpt om de aandacht vast te houden en je onthoudt de stof beter.

Soorten afleiding

Afleiding is er in soorten en maten. Misschien moet je nog veel doen of vind je wat je moet leren gewoon niet interessant.
Je kunt afgeleid worden door dingen in jezelf of buiten jezelf (pratende mensen, mobieltjes, televisie).

  • Afleiders in je hoofd

    De meeste afleiding zit in je hoofd. Als je steeds aan hetzelfde moet denken is het handig dit op een blaadje te schrijven. Leg het omgekeerd op de hoek van je bureau. Als je klaar bent draai je het weer om.

  • Afleiders van buiten

    Geluiden van buiten kun je niet afzetten. Soms is het genoeg om te denken: ‘Ik wil het niet horen, ik houd mijn aandacht bij m’n werk.’ Lukt het niet de geluiden te negeren, kun je een koptelefoon met achtergrondmuziek opzetten.

Laat je niet afleiden!

  • Zorg voor een opgeruimde werkomgeving. Dit zorgt voor rust in je hoofd.
  • Zet je computer, tv en telefoon uit.
  • Computer nodig bij je huiswerk? Meld je niet aan bij MSN, Hyves, Facebook e.d.
  • Laat je vrienden en familie weten dat je aan het leren bent zodat ze je niet komen afleiden.
  • Zorg ervoor dat je niet wordt afgeleid door geluiden van buitenaf.

Wat kan je zelf doen?

  • Maak een planning, dan weet jeprecies wat je moet doen. Je kunt je beter concentreren omdat je dat erna het huiswerk weer tijd is voor andere dingen zoals tv-kijken en

    sporten.

  • Probeer tijdens het leren niet aan andere dingen te denken en blijf zo rustig mogelijk zitten.
  • Ontspan; zet rustige muziek op.
  • Zorg dat je rustig en diep ademhaalt.
  • Werk in blokken van steeds dezelfde tijd.
  • Zorg dat je elk uur een pauze inlast.
  • Studeer tijdens jouw optimale uren.
  • Zorg dat alles wat je nodig hebt binnen handbereik is.

En verder?

  • Zit je hoofd vol met allerlei dingen die nog moeten gebeuren, maak daneen ‘to do lijstje’. Leg het lijstje op een plek waar je oog af en toe op valt, zodat je er aan wordt herinnerd. Leg er een pen bij zodat jehet steeds kunt aanvullen.
  • Ga jongleren (niet tijdens het leren), jongleren bevordert het vasthouden van de concentratie.
  • Slaap voldoende, ga lekker sporten en eet gezond. Jezelf concentreren is erg moeilijk als je moe bent of niet lekker in je vel zit.

6 Reacties op “De concentratie verbeteren

  1. Het is voor mij ook heel herkenbaar. Ik ben pas gestart met Neurofeedback. Dan kan je trainen om je concentratie te vergroten. Het voordeel daarvan is dat je resultaat meetbaar is. Echt een aanrader

  2. Ik ben zelf beelddenker en herken me helemaal in het verhaal dat het niet aan mijn concentratie ligt, maar aan de afleidingsprikkels om me heen.

    Vooral tijdens mijn studie heb ik erg last gehad van afleidingsprikkels. Na mijn studie heb ik een concentratiescherm bedacht en ontwikkeld die zowel visuele prikkels als geluidsprikkels verminderen.

    Ik hoop dat ik met dit concentratiescherm andere kinderen wel een prikkelarme werkplek kan bieden, die ik al die tijd ook graag gewild had.

  3. Geweldige site mijn dochter is een beelddenker en heeft hier training in gehad als ze iets niet weet voor al met rekenen dan kijkt ze op de site het geeft haar hou vast ga zo door !!!!!!!!!! voor ouders en leerkracht is het ook fijn om te zien waar een kind tegen aan kan lopen.Bedankt!!!!!!!!!!!

Geef hieronder je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *