Beelddenk-signalen op school

homework_2158249bWaaraan zou je op school kunnen zien dat het kind in beelden denkt en leert?

Karakter:

  • Beelddenkers zijn soms behoorlijk koppig. Ze hebben meestal, uit lijfsbehoud, een goed doorzettingsvermogen.
  • De beelddenker blijft meestal wat achter in ontwikkeling, komt jong over.
  • Moeite met luisteren en zich aan afspraken en regels houden.

Lezen:

  • Spellend en/of radend lezen
  • Anticiperend lezen
  • Lezen wat ze denken dat er staat
  • Synoniemen gebruiken bij het lezen (kraai wordt raaf, als het maar zwart is en vliegt!)
  • Problemen met hardop lezen, terwijl terugvertellen (begrijpen!) wel goed gaat
  • Kleine’ woordjes worden verwaarloosd, er worden synoniemen gelezen, er is tegenzin in het lezen van ‘grote’ boeken.
  • Het beginnend lezen verloopt vaak nog wel redelijk vanwege het visuele karakter ervan.
  • Het lees-taalproces kenmerkt zich door onvoldoende leesvorderingen en moeite met hardop technisch lezen.
  • Stillezen en het leesbegrip is veel beter.
  • Verschil tussen de taal- en leesprestaties en de overige vakken.
  • Het vertellen gebeurt vaak met veel gebaren, fantasie en werkelijkheid is moeilijk te onderscheiden.
  • Woorden worden verhaspeld, verhalen vormen geen samenhangend geheel en er kunnen woordvindingsproblemen zijn.
  • Standjes en grapjes worden vaak te persoonlijk of te letterlijk opgevat.
  • Meer dan 60% oriëntatiefouten bij dictee
  • Spellingsregels zijn wel bekend, maar worden niet toegepast (geautomatiseerd)

Diversen:

  • Automatiseren zoals lezen, tellen, sommen tot 10, tafels, topografie gaat moeilijk tot slecht
  • Herhalen van leerstof en extra uitleggen helpen weinig.
  • De informatieverwerking verloopt traag.
  • De leerling maakt vaak lange tijd een overmaat aan fouten bij volgorde van letters, zinnen en cijfers.
  • Het oriënteren in de ruimte is vaak blijvend lastig; motorische vaardigheden als fietsen, zwemmen, balspelen, schrijven zijn moeilijk te leren.
  • Ze krijgen vaak op hun kop vanwege rommeligheid en vergeetachtigheid wat betreft het opruimen van spullen.
  • Hebben globaal overzicht maar details worden vergeten
  • Gebruiken zelfbedachte strategieën

 

Reacties:

  1. Wij zien het,………alleen de juf begrijpt onze dochter nog steeds niet. School zegt zoek maar extern hulp! Dan sta je als ouders mooi met de rug tegen de muur.

Geef hieronder je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *