Docenten zijn vaak lang bezig toetsen en huiswerk te corrigeren. Jammer genoeg wordt er met de resultaten vaak veel te weinig gedaan….. Leerlingen kijken niet naar wat ze fout hebben gedaan. Ze accepteren het cijfer en gaan verder. Zwakke leerlingen halen hun schouders op en denken “Ik ben hier gewoon slecht in”.

Kans op een hoger cijfer!

Als je je toets terugkrijgt is het slim om hem goed na te kijken! Zelfs als je een redelijk cijfer hebt gehaald kun je hier je voordeel mee doen. Het gebeurt regelmatig dat de docent vergeten is punten toe te kennen of dat de punten niet goed zijn opgeteld. Altijd de moeite waard om even te checken!

Vergelijk jouw punten en antwoorden met die van een klasgenoot met een goed cijfer. Als jij dezelfde antwoorden hebt dan horen de punten gelijk te zijn.

Niet tevreden met je cijfer?

Als je niet tevreden bent met je cijfer, vraag dan aan de docent of je een inhaaltoets mag maken of dat er een andere manier is om extra punten te verdienen.

Als je je best hebt gedaan en je was goed voorbereid dan is het belangrijk om niet teleurgesteld te zijn in jezelf. Kijk eerst naar de rest van de klas; hoe hebben zij het gemaakt? Misschien was het gewoon een moeilijke toets.

Als jij een van de weinigen bent met een slecht cijfer is het belangrijk dat je kijkt waar dit aan ligt. Wees daar eerlijk in.

  • Had je echt goed geleerd?
  • Had je gewoon een slechte dag?
  • Heb je op de goede manier geleerd?
  • Snap je iets niet uit de toets?
  • Had je een black-out?

Gebruik je toets om ervan te leren!

Grijp een minder cijfer aan om ervan te leren. Bekijk achteraf de toets met de vragen erbij. Bekijk waar de fouten en valkuilen zitten. Bewaar de toets om het later nog eens na te kunnen kijken.

Ook als je al studeert is het mogelijk je tentamen in te zien. Soms is het zelfs toegestaan een kopie te maken van de vragen en/of je eigen antwoorden (soms zelfs voor studenten die het tentamen niet gevolgd hebben)!

Een proefwerk, ook repetitie of toets genoemd, is een meestal schriftelijke toets waarmee wordt beoordeeld of een leerling de leerstof beheerst. Een toets die kleiner is dan een proefwerk en die minder zwaar meetelt voor het rapport, wordt wel een schriftelijke overhoring genoemd.
Bron:
Wikipedia

Meer over toetsen: