Werkhouding

slechte-werkhouding
Een goede werkhouding is belangrijk op school. Een slechte werkhouding is lastig en frusterend voor alle partijen.

Van de volgende opmerkingen word je als ouder niet blij….

  • Ze kan het wel maar laat het niet zien.
  • Hij begint er al niet eens aan…..
  • Zij begint wel maar is zo snel afgeleid dat haar werk niet afkomt.
  • Hij doet de hele les niets maar maakt alles in de laatste 5 minuten.
  • In de klas kan zij zich niet concentreren maar achter de computer kan ze dat met gemak een uur!

Onbegrip. Jouw gevoelige, intelligente, creatieve kind? Een slechte werkhouding? Wat willen ze eigenlijk op school?

Goede werkhouding Slechte werkhouding
Opletten tijdens de instructie Wegdromen tijdens instructie
Controle van alle materialen Spullen niet compleet
Snel starten Niet op gang kunnen komen
Rustig doorwerken Steeds stoppen
Je niet laten afleiden Afgeleid worden
Alleen hulp vragen als nodig Niet zelfstandig kunnen werken
Netjes werken Slordig werken
Niets vergeten Altijd iets vergeten
Opruimen Niet opruimen
Gehoorzamen Je eigen gang gaan
Zelfcontrole Niet te enthousiast

Vaak heeft een slechte werkhouding te maken met

  • het hebben van een andere leerstijl en
  • het niet kunnen vinden van de juiste taakaanpak.

Taken die een stap voor stap aanpak vragen, of het luisteren naar verbale instructie is voor beelddenkers moeilijk. Het snel associeren en de behoefte aan totaaloverzicht brengt ze bij dit soort taken in de war en leidt ze af van de opdracht.

Als de opdracht niet lukt daalt de motivatie met sprongen. De volgende keer dat je deze opdracht weer krijgt wil je er misschien niet eens meer aan beginnen.

Beelddenkers hebben in groep 3 een spanningsboog van 10 minuten. Zeker in een volle klas, bij een leerstijl die niet past bij de hunne, en een hoofd vol geweldig creatieve ideeen, kun je niet meer van ze verwachten

Geef hieronder je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *