Overprikkeld

overstimulated2-300x234Beelddeners zijn vaak hoogsensitief. Ze zijn (extreem) gevoelig voor licht, geluid, gevoel.

Van tijd tot tijd kan een beelddenker overprikkeld raken. Ze raken geïrriteerd, worden snel boos, worden emotioneel of onzeker. Ze kunnen op zo’n moment niet helder denken en maken sneller fouten.

Op school is het meestal druk. Veel geluid, veel gevoelens en indrukken. Soms is het aantal binnengekomen prikkels zo groot dat de filters het niet meer kunnen verwerken. Het kind raakt overprikkeld en heeft rust nodig om te herstellen.

Prikkels van buitenaf

Hectische thuis-of school-situatie, lawaai, prestatiedruk, warmte en kou, vervelende kleding (bijvoorbeeld labeltjes), bepaald eten, onrust, stress, verdriet bij anderen, viezigheid, verassingen, onvoorspelbare gebeurtenissen, veranderingen.

Veel invloeden van buiten af en gebrek aan overzicht, kunnen uiteindelijk angsten veroorzaken. Zorg voor voldoende rustmomenten (prikkel-vrij) gedurende de dag om weer op te laden. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een koptelefoon uit de bouw (stilte). Vaak helpt een TV-programma of computer(spel) om de wereld even buiten te sluiten. Kijk wat voor jullie prettig voelt!

Prikkels van binnenuit

Vaak door angst (faalangst, anticipatieangst, verlatingsangst), schaamte, onzekerheid, schuldgevoelens, perfectionisme, enthousiasme en gedrevenheid.

Hoe voelt het om overprikkeld te zijn?

Je hebt last van alles en iedereen om je heen en je kan geen geluid verdragen. Het liefst zou je een paar uur (of langer) alleen in een stille ruimte willen verblijven.

Signalen van overprikkeling:

  • Slechte concentratie
  • Wisselende prestaties
  • Laag of negatief zelfbeeld
  • Faalangst
  • Laag werktempo
  • Grote kwetsbaarheid
  • Perfectionisme.
  • Hoofd of buikpijn.
  • Huilbuien.
  • Drift aanvallen of woede uitbarstingen.
  • Onzichtbaar maken, zodat niemand ze opmerkt
  • Clownesk gedrag (bij slechte resultaten)

Hoe voorkom je overprikkeling?

  • Informeer het kind vooraf als er iets bijzonders gaat gebeuren
  • Maak de omgeving prikkelarm
  • Zorg voor afwisseling in activiteit
  • Wees zelf rustig en kalm
  • Stimuleer rust in de klas
  • Zorg dat het kind zich op zijn gemak voelt
  • Geef de opdracht in stapjes, visualiseer oefeningen
  • Push of stimuleer niet teveel bij weerstand
  • Bouw rustmomenten in
  • Neem vrije dagen zonder afspraken

Wat helpt bij overprikkeling?

  • Lang douchen
  • In bad
  • Water over je polsen.laten stromen
  • Alleen zijn op een rustige plek
  • Ga de natuur in
  • Slapen
  • In de tuin werken.
  • Lezen
  • Mediteren
  • Ademhalingsoefeningen/yoga

Geef hieronder je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *