Zwakke concentratie

imagesBeelddenkers hebben van nature een spontane onoplettendheid. De woorden die ze horen roepen beelden op. Die beelden associëren ze weer met andere beelden, hun aandacht dwarrelt weg en ze vergeten op te letten.

De linker hersenhelft valt bij deze kinderen makkelijk stil. Daarom zie je dat kinderen vaak gaan wiebelen om de aandacht erbij te kunnen houden. Onbewust stimuleren ze op deze manier hun linker hersenhelft.

Ze doen het dus niet expres!

Hoe langer het verhaal, hoe moeilijker het is om er met de aandacht bij te blijven.

Tegen de tijd dat er wat gedaan  moet worden kan de beelddenker behoorlijk in paniek raken. Want in de verte heeft hij wel wat gehoord van de opdracht, maar eigenlijk weet hij niet precies wat hij moet doen.

Vraag dan: “Wat ga je doen?”. Door deze vraag te stellen – en te beantwoorden – is hij direct weer bij de les en kan hij aan het werk.

Het kan ook zijn dat de beelddenker even tijd nodig heeft de opdracht te laten landen. Soms heeft het even bezinkingstijd nodig.

tangleBeweging helpt!

Wat kan helpen de aandacht vast te houden is beweging.

Laat het kind tijdens de uitleg rommelen met een tangle of stressballetje of iets dergelijks. Of laat het kind tekenen of een  mindmap maken. Dat helpt om de aandacht vast te houden.

Lees hier meer over hoe je de concentratie kan verbeteren.

Geef hieronder je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *