Is je kind een beelddenker?

  • Kan jouw zoon of dochter goed puzzelen?
  • Houdt je kind veel van de TV en/of spelcomputer?
  • Speelt je kind graag met constructiespeelgoed (Lego e.d.)?
  • Heeft je kind een levendige verbeelding en kan daardoor op gaan in zijn/haar fantasiewereld?
  • Wordt hij/zij makkelijk afgeleid?
  • Moet je instructies vaak herhalen voordat taken worden uitgevoerd?
  • Heeft je kind laat leren lopen?
  • Wiebelt hij/zij veel?
  • Eerst doen en dan pas denken?
  • Is hij/zij overweldigend aanwezig op verjaardagen en in pretparken? (Na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken.)
  • Denkt je kind erg zwart-wit?
  • Is hij/zij erg perfectionistisch, die niet graag faalt (gevoelig voor kritiek)?
  • Wint je kind graag en is het een slechte verliezer?
  • Herinnert hij/zij gebeurtenissen gedetailleerd (zelfs van jaren geleden)?
  • Heeft je kind problemen met het vasthouden van een pen, slecht handschrift?
  • Heeft je kind een allergie, last van astma of veel oorontstekingen (gehad)?
  • Heeft je kind een goed gevoel voor humor (creatieve woordspelingen)?
  • Moeten de etiketten uit kleding geknipt worden? Draagt hij/zij graag zachte stoffen en heeft hij/zij bijvoorbeeld een hekel aan harde knoopjes?

Als je 10 van de bovenstaande vragen met ‘ja’ hebt beantwoord, is jouw kind waarschijnlijk een beelddenker.

De meeste ouders herkennen hun kind direct bij het beantwoorden van bovenstaande vragen. Deze lijst benadrukt met name de drukke kant van beelddenkers. Er zijn daarentegen ook veel beelddenkende kinderen die juist rustig zijn. Ieder mens is anders en uit zich ook anders.

Gelukkig zie je direct of deze leermethode werkt. Een beelddenker spelt een woord met gemak van voor naar
achter en van achter naar voor. Dat lukt alleen als je het woord kan visualiseren. Altijd proberen! Want als je zoon
of dochter in beelden denkt, wordt het leren opeens een stuk makkelijker.

3 Reacties op “Is je kind een beelddenker?

  1. Pingback: Na 1,5 jaar leesonderwijs staan de AVI boekjes nog steeds in de kast | Ouders en beelddenken

  2. Heel interessant opgesteld. Maar niet nieuw. Zelfs tijdens mijn opleiding tot kleuterleidster eind jaren 50, werd al over dit onderwerp gesproken. Niet zo duidelijk maar wel praktisch Ons werd aangereikt hoe we zo veel mogelijk kinderen door de vorm van instructie en door zelf ontdekken,door doen, kinderen konden bereiken en zo hun ontplooiing.in veel opzichten te bevorderen.

    • Klopt, Maria Krabbe was er zelfs voor de oorlog al mee bezig; het schijnt een lang proces te zijn! Gelukkig staan er steeds meer scholen open voor andere manieren van leren…. Ieder kind leert anders, de ene manier is niet beter dan de andere…

Geef hieronder je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *