Communicatie met een beelddenker

mother_child_talking_rexBeelddenkers zijn vaak gevoelige kinderen met een bijzondere manier van denken. Vaak worden ze niet zo goed begrepen door hun omgeving. Hun gedrag en
sociale vaardigheden vallen op en worden door sommigen zelfs als storend
ervaren.

Een beelddenker is vaak niet zo bezig met communicatie. In hun fantasie zijn dingen vaak al zo
levendig beleefd dat de noodzaak erover te praten ‘vergeten’ wordt.

Soms lijkt het wel of beelddenkers op een andere frequentie zitten. Zet
twee beelddenkers bij elkaar en ze kunnen elkaar prima volgen. Als
niet-beelddenker is dit een stuk lastiger…

Ze hebben al snel het idee dat ze iets fout doen. Word niet te snel boos want dat komt hard binnen bij deze gevoelige kinderen! Vaak is het al voldoende als je op een rustige manier zegt dat je iets niet prettig vindt. Preken helpt overigens niet, ze zullen dan snel de aandacht kwijt raken en de communicatie afsluiten.

Bij langere verhalen
blokkeren ze vaak, vooral als ze terechtgewezen worden. Vraag dan: “Wat
zei ik?” om ze weer ‘terug’ te krijgen.

Kenmerkend in de communicatie met een beelddenker :

  • Wegkijken van de gesprekspartner. Ook als de ander zwijgt zendt hij informatie uit. Als de beelddenker zijn gedachten in woorden om moet zetten dan zal hij meestal wegkijken.
  • Gevoelens onder woorden brengen is lastig
  • Timing is lastig: beelddenkers zijn vaak net te langzaam of te laat met een antwoord. Informatie moet eerst vertaald worden voor er een antwoord paraat is
  • Beelddenkers springen in een gesprek vaak van de hak op de tak; zelfs midden in een serieus gesprek. Er is altijd wel wat te zien en op te associëren.
  • Soms gebeurt het dat een beelddenker in gedachten al antwoord heeft gegeven op een vraag, maar dat dat in het echt nooit gebeurd is.

Je bereikt het meeste door:

  • begrip te hebben voor hun manier van denken en leren
  • redelijke eisen te stellen
  • eerlijk te praten en toe te geven dat de schooljaren niet voor alle kinderen leuk zijn
  • ze rustig tot de orde te roepen


Geef hieronder je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *